دوران نقاهت عمل بینی چقدر است؟

What is the recovery time for nose surgery?

دوران نقاهت عمل  بینی چقدر است؟

توضیحات

درد بعد ازعمل بینی 

بعد از عمل جراحی بینی معمولا مقدار کمی درد وجود خواهد داشت که طبیعی است. با این حال فرد ممکن است از ورم ایجاد شده و گرفتگی بینی ( به خصوص در هنگام استراحت و شب هنگام که به پشت خوابیده) بیشتر رنج ببرد که گاها پزشک برای بیمار به منظور کاهش درد مسکن تجویز می نماید اما غالبا برخی از پزشکان لزومی به مصرف مسکن نمیبینند. توجه به این نکته بسیار مهم است که بیمار باید آگاه باشد که برای کنترل درد خود نباید از آسپیرین یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ادویل و نوپرین مصرف کند چرا که این داروها با رقیق کردن خون، می توانند باعث افزایش خون ریزی شوند.

تب بعد از عمل بینی

پس از عمل رینوپلاستی افزایش درجه حرارت بدن تا ۵/۳۷ درجه طبیعی است که این افزایش دما به علت از دست دادن آب طبیعی بدن رخ می دهد. اما اگر تب بالای ۳۷.۵ درجه ادامه داشت، باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

شستشوی بینی پس از جراحی رینوپلاستی 

یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی ، طریقه صحیح شست و شوی بینی است. بعد از عمل و بازگشت از بیمارستان در صورت نیاز می توانید قسمت بیرونی بینی را به آرامی با پنبه و یا گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) تمیز نمایید.

بعد از برداشتن پانسمان باید بینی هر روز دو مرتبه تمیز شود تا چربی ترشح شده توسط غدد پوستی پاک شود. در صورت تمیز نکردن چربی پوست بینی باعث می شود که بینی مدت زمان بیشتری متورم باشد. ولی باید توجه داشته باشید که تمیز کردن بینی باید به آرامی انجام شود و حین تمیز کردن بینی نباید به آن فشار بیاورید و موجب تغییر حالت آن شوید.

گاهی به دلیل وجود خون و مخاط بینی مسدود شده، به طوری که ممکن است فرد بیمار مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان شود. در این حالت استفاده از اسپری سالین و سرم شور برای حفظ رطوبت پیشنهاد می شود.

در واقع اسپری سالین یک محفظه پلاستیکی است که جریان کم فشار آب را از طریق یک سوراخ بینی به داخل آن می‌فرستد و از سوراخ دیگر بینی خارج خواهد شد. دکتر جراح بینی اسپری سالین را یک هفته پس از عمل تجویز میکند و استفاده از آن را تا زمان بهبودی توصیه می کند.

می‌توان یک هفته پس از جراحی، بینی خود را از طریق محلول آب نمک به منظور حفظ نظافت آبکشی کنید.

چسب زدن بینی بعد از عمل

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی که در نتیجه عمل بسیار تأثیرگذار می باشد، استفاده از چسپ بینی  است. پس از عمل از چسب به منظور کاهش تورم و شکل دهی بینی استفاده می شود. ۲ هفته اول بعد از عمل، استفاده از چسب به شکل دهی بینی و کاهش تورم آن کمک می کند و پس ازآن فقط باعث کاهش تورم بینی می شود.

مدت زمان چسب زدن به نوع پوست بیمار بستگی دارد که از حدود ۲ هفته تا ۲ ماه متغییر است. افرادی که پوستی نازک و شفاف دارند دو هفته و افرادی که پوستی ضخیم دارند بهتر است حداقل ۲ ماه از چسب استفاده کنند. استفاده از چسب در افراد با پوست ضخیم حتی به مدت زمان ۶ ماه نیز امکان پذیر می باشد و هیچون گونه عارضه ای ندارد.

زمان تعویض چسب

معمولا چسب روی بینی هر چند روز الی یک هفته یک بار تعویض می گردد. برای تعویض چسب ابتدا باید پوست ناحیه بینی با آب ولرم و صابون شسته شده تا چربی اضافی روی پوست گرفته شده و پس از خشک شدن پوست از چسب استفاده کنید.

 برداشتن چسب

هنگام برداشتن چسب باید از هر دو دست جهت برداشتن آن استفاده کنید، به نحوی که با یک دست پوست بینی را نگه داشته و با دست دیگر چسب را از روی بینی به آرامی بردارید. در صورتی که پوست بینی به هنگام برداشتن چسب کشیده شود به مرور زمان سبب ایجاد بافت اضافه در زیر پوست می شود.

روند بهبودی کامل پس از عمل بینی

پس از برداشتن پانسمان، بینی شما در نگاه اول بزرگ تر به نظر می رسد و حتی ممکن است نک آن کمی به سمت بالا منحرف شده باشد. در افرادی که پوست ضخیم و چربی دارند زمان بیشتری طول می کشد تا تورم بینی کاهش یابد.

لب بالایی نیز ممکن است برای مدتی سفت شود و نوک بینی نیزگاهی بی حس شود که این حالت ناشی از تورم بینی و لب بالایی است. اما در نهایت با رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی همه این حالت ها برطرف می شود و جایی برای نگرانی وجود ندارد. به طور کلی بیش از یک سال طول می کشد تا فرم نهایی بینی مشخص شود وپس از آن می توانید از نتیجه ی نهایی عمل جراحی بینی خود لذت ببرید.

 

موارد مشابه

سن مناسب عمل بینی چه سنی است؟

What is the appropriate age for nose surgery?

معاینه گوش در چه مواردی انجام میشود؟

In what cases is the ear examination performed?




نظرات

با ما در ارتباط باشید...